080608

Personalbemötande eller De tre jobbiga jävla procenten

På mitt jobb träffar jag ungefär 87 % normaltrevliga, 10 % jättetrevliga, 2,5 % otrevliga samt 0,5 % sjukt otrevliga kunder. Trots att de allra flesta mötena alltså är helt okej eller till och med riktigt trivsamma så är det ofta de där hemska tre procenten man minns bäst. Jag vet inte hur jag ska göra för att bli bättre på att fokusera på de människor som ler extra stort och säger "Vad duktig och serviceinriktad du är" istället för att gå hem på kvällen och älta det den där jäveln som klagade, gnällde och skällde sa. 

Samtidigt undrar jag ibland om det bara är mitt ansvar. Varför talar man så mycket om kundbemötande men så lite om personalbemötande? Någon form av ansvar gentemot personalen måste man väl ändå ha som kund. Jag tycker att det borde vara obligatoriskt för alla människor att gå en kurs i personalbemötande - hur man beter sig trevligt och professionellt mot personal på olika ställen, och hur man hanterar jobbiga situationer då personalens insats inte motsvarar ens förväntningar. Det är ju tragiskt att något sådant skulle behövas (eller ja, det kanske bara är jag som tycker att det vore en bra idé, men ändå) men jag vetesjutton hur man annars ska komma till rätta med de där tre missnöjda, arga, otrevliga procenten...

Kommentarer
Postat av: annape

jag håller med dig till tusen!

2008-06-28 @ 23:06:34
URL: http://annabanana.blogg.se/
Postat av: beeecka

I'M WITH YOOOOOOOOU!

2008-07-04 @ 15:16:53
URL: http://becckis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0